Als laatste aangepast op 07/03/2024 door Steffen Boskma
Twitter, tegenwoordig bekend als X is een sociaalnetwerksite die sinds de oprichting in 2006 een gestage groei heeft doorgemaakt, is oorspronkelijk begonnen als een onderzoeksproject. Het platform heeft wereldwijd populariteit gewonnen door zijn snelle nieuwsverspreiding, met meer dan 384 miljoen gebruikers in 2024, waaronder een aanzienlijk groeiend aantal Nederlanders. Dit was in Juli 2023 nog 329 miljoen gebruikers wereldwijd.
Gebruikersaantallen van Twitter van 2019 tot 2023 (wereldwijd)
In september 2011 bereikte Twitter de mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers, slechts vijf jaar na de lancering. De gemiddelde jaarlijkse groei van Twitter ligt rond de 20 miljoen nieuwe gebruikers.
Voor 2023 wordt het aantal gebruikers geschat op 340,2 miljoen. Opmerkelijk is dat de groei van Twitter sinds 2020 minder explosief is.
Aantal X of Twitter-gebruikers in Nederland
In 2021 waren er 2,9 miljoen Nederlandse Twitter-gebruikers. Dit aantal steeg in 2022 met 22% naar 3,5 miljoen actieve Nederlandse accounts.
Deze stijging van 23% in Nederland is opmerkelijk, aangezien het wereldwijde gebruikersaantal in dezelfde periode met minder dan 1% toenam.
Wereldwijde en Nederlandse populariteit van Twitter Wereldwijd gezien is Twitter minder populair dan veel andere socialemediaplatformen. Facebook heeft het grootste aantal maandelijkse actieve gebruikers (2.910 miljoen), gevolgd door YouTube, WhatsApp en Instagram. Twitter staat wereldwijd op de 15e plaats in de lijst van meest gebruikte sociale media.
In Nederland is X / Twitter relatief populairder. WhatsApp staat op nummer één, gevolgd door Facebook, Instagram en op de zevende plaats X / Twitter. Dit is gebaseerd op het aantal dagelijkse gebruikers.
WhatsApp: 9,8 miljoen dagelijkse gebruikers Facebook: 6,9 miljoen dagelijkse gebruikers Instagram: 4,0 miljoen dagelijkse gebruikers YouTube: 3,5 miljoen dagelijkse gebruikers Snapchat: 1,9 miljoen dagelijkse gebruikers TikTok: 1,6 miljoen dagelijkse gebruikers Twitter: 1,4 miljoen dagelijkse gebruikers LinkedIn: 1,1 miljoen dagelijkse gebruikers Pinterest: 980.000 dagelijkse gebruikers Twitter-accounts met de meeste volgers wereldwijd In de top 10 van Twitter-accounts met de meeste volgers staan geen Nederlanders. De vijf grootste Twitter-accounts in 2023 zijn:
Groei X / Twitter in Nederland
Hoewel X / Twitter in Nederland snel groeit, behoort het niet tot de twee grootste stijgers. TikTok realiseerde in de periode 2021-2022 in Nederland een groei van 75% in gebruikersaantallen, met een toename van 91% in dagelijkse gebruikers.
Snapchat staat op de tweede plaats met een toename van 23% in Nederlandse gebruikers en een stijging van 26% in dagelijkse gebruikers tussen 2021 en 2023.
Twitter staat op de derde plaats met een toename van 22% in Nederlandse gebruikers en een stijging van 18% in dagelijkse gebruikers.
Facebook is het enige socialemediaplatform dat in Nederland een daling zag, met een afname van 1% in gebruikers en 6% in dagelijkse gebruikers.
Nepnieuws op X, voorheen Twitter
In Januari 2024 kwam er in Nederland het (nep)nieuws dat veel mensen X zouden verlaten en X op instorten stond.
Dit “nieuws” werd gebracht door Leonie Groen werkzaam bij het Belgische Mediahuis, bekend van o.a. de Telegraaf.
In het artikel werden geen concrete cijfers genoemd, er werden wel wat onderbuik gevoelens van Mark Boukes van de Universiteit van Amsterdam gedeeld die feitelijk onjuist lijken te zijn gezien de cijfers die bekend zijn.
Aan het desbetreffende artikel ging het besluit van KRO-NCRV vooraf om inactief te worden op X, waarbij zij opriepen aan andere omroepen om dit ook te doen. De tractie die deze actie kreeg staat in schril contrast met de impact van de content die KRO-NCRV plaatste op het platform.
Veel van de posts kregen minder dan 5 likes waardoor het ook goed mogelijk is dat het meer een publiciteitsstunt was dan echte kritiek. Zeker ook omdat ze haatzaaiende en tot geweld oproepende posts van dezelfde persoon Akwasi geen enkele reden vonden om de rapper te weigeren in hun shows.
Het besluit werd door de meeste mensen dan ook als zeer hypocriet beschouwd.
Aantal gebruikers X gemeld door Elon Musk
Begin Januari postte Elon Musk zelf dat het platform enorme groei zag wereldwijd in het aantal gebruikers en de activiteit op het platform.
Er waren begin Januari geen indicaties of cijfers beschikbaar waaruit bleek dat Nederlandse gebruikers deze trend niet zouden volgen.
De bekende online marketeer Neil Patel kwam met cijfers dat adverteren op X de hoogste ROAS gaf wat staat voor Return on Ad Spend, oftewel rendement op advertentie-uitgaven.
Voordeel van X of Twitter zakelijk gebruiken
Steeds meer bedrijven, politici en beroemdheden zijn actief op X / Twitter, wat verschillende zakelijke voordelen biedt. Het platform is relatief eenvoudig in gebruik en vereist geen uitgebreide kennis. Iedereen kan ermee aan de slag.
X / Twitter is een effectief platform om contact te leggen met klanten en prospects. Mensen uit alle lagen van de bevolking en van verschillende leeftijdsgroepen zijn op X / Twitter te vinden. Steeds vaker gebruiken mensen sociale media om in contact te komen met bedrijven. Beschouw X / Twitter daarom als een verlengstuk van uw klantenservice.
Met X kunt u eenvoudig een database opbouwen. Door het gebruik van hashtags trekt u de aandacht van geïnteresseerden, waardoor ze sneller geneigd zijn zich te abonneren op uw nieuwsbrief of uw website te bezoeken. X biedt zelfs de mogelijkheid om gebruikers direct vanaf uw Twitter-account te laten abonneren op uw nieuwsbrief, zonder dat ze uw website hoeven te bezoeken.
Als u WordPress gebruikt, is TweetThis een handige plugin die uw nieuwste blogs automatisch op X deelt, zodat u er geen omkijken naar heeft.
Kortom: Twitter is voor veel bedrijven een succesvol platform gebleken. Zorg er wel voor dat u het op de juiste manier inzet.
Hoe u groot wordt op Twitter Of u Twitter nu privé of zakelijk gebruikt, het is fijn om veel naamsbekendheid op te bouwen.
Hoi, ik ben Steffen en help websites op nummer 1 komen in Google. Zal dit jouw website zijn?
Steffen Boskma is een bekende autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO. Hij heeft sinds 2004 vele bedrijven naar de top van Google geholpen en wordt door velen beschouwd als een van de meest ervaren en kundige SEO-specialisten in Nederland.
Met zijn diepgaande kennis van de technische aspecten van SEO en zijn jarenlange ervaring in het veld, heeft Steffen een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare en deskundige partner voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren.
Steffen heeft een passie voor het ontwikkelen van linkbuilding- en SEO-strategieën die niet alleen effectief zijn, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord.
Met zijn uitgebreide kennis en ervaring heeft Steffen vele bedrijven geholpen om hun online aanwezigheid te vergroten en hun concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten. Hij is trots op zijn vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en doelen van elke klant.
Als een autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO blijft Steffen voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche en past hij deze toe in zijn werk om klanten te helpen bij het behalen van blijvend succes.