Als laatste aangepast op 19/03/2024 door Steffen Boskma
4 vormen van SEO linkbuilding
Na het maken van goede content is linkbuilding het belangrijkste deel als het gaat om SEO. Door aan linkbuilding te doen bouw je als het ware een waardering op voor je website.
Zaak is wel, dat je dit op een natuurlijke manier doet. Zo zijn er allerlei manieren die we black-hat technieken noemen waarmee je aan linkbuilding doet, maar die uiteindelijk averechts werken.
Je kunt beter kiezen voor de white-hat technieken. Technieken om op een eerlijke manier aan SEO linkbuilding te doen.
In dit artikel wil ik je 4 manieren laten zien waarop je aan SEO linkbuilding kunt doen.
1. CONTENT
Ja, content met allemaal hoofdletters, want content is nu eenmaal king. Ik weet het deze uitspraak hoor je natuurlijk al veel te vaak, maar uiteindelijk krijg je links doordat je goede content op je website hebt staan.
En dan heb ik het niet alleen maar over geschreven artikelen, maar ook over video, audio, afbeeldingen, pdf bestanden en prezi presentaties.
Want deze hele opsomming maakt je content alleen maar sterker en evenwichtiger en zal ook op het gebied van SEO in je voordeel spreken.
Maar denk op het gebied van SEO linkbuilding ook eens aan het leveren van content aan andere websites waarin je een of enkele links plaatst.
Iedere website zoekt content. Altijd moet er weer nieuwe inhoud op een site geplaatst worden. Door hierop in te springen kun je ook aan linkbuilding doen.
2. Netwerken
Wanneer je gaat netwerken voor SEO linkbuilding ben je bezig een database aan kennissen en vrienden op te bouwen. Online en offline. Dit is echt iets waar je niet direct op resultaat moet spelen, maar waarin je tijd moet nemen om wat op te bouwen bij de ander.
Wanneer je start met informeren of reageren op zaken die een ander plaatst op twitter, facebook of op de eigen blog, start je met het opbouwen van een relatie.
Vanuit die relatie ga je aan de slag met het opbouwen van een netwerk. Vanuit de relatie zullen anderen je leren kennen en waarderen.
Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een community pagina op te zetten op linkedin. Wanneer je dit bijvoorbeeld doet voor de sector waarin je zelf actief bent en je nodigt vervolgens anderen uit om in je netwerk actief te worden, dan zal het in eerste instantie niet gaan om de de links, maar dat zal wel komen.
Je kunt dan links plaatsen naar je eigen site en je kunt daarover in discussie gaan. En let op mijn woorden, als er discussie is wordt er gelinkt!
3. Public relations (PR)
Wanneer je aan PR denkt, dan heb je het over persberichten en persmateriaal.
Heb jij bijvoorbeeld al een persmap gemaakt die je direct aan een journalist kunt mailen als er om wordt gevraagd?
Een stapje verder gaat PR natuurlijk ook. Je moet hierbij denken aan het effectief versturen van een persbericht als je een nieuw onderdeel voor je website opstart.
Persberichten worden veelal overgenomen op websites, wanneer een krant of magazine deze plaatst. De links vanzelfsprekend ook.
Het is echter wel zaak om ook met een aantal journalisten wat op te bouwen. Je hoeft niet direct bevriend te zijn, maar als ze je al eens gehoord hebben is de kans groter dat ze je zullen herkennen en je persbericht zullen gebruiken.
PR kan je ook doen door bijvoorbeeld een weekkrant te benaderen om een wekelijkse column te schrijven over jouw vakgebied. Wekelijkse kranten zitten vaak verlegen om inhoud en zullen blij zijn met een stukje extra content.
Door deze content vervolgens weer te gebruiken voor je website zul je reputatie opbouwen, en met reputatie bouw je aan links. Door een goede reputatie zullen anderen naar je linken en doe je dus aan linkbuilding.
4. Zelf bouwen
Je kunt ook aan de slag gaan met het bouwen van je eigen netwerk van websites die naar elkaar linken.
Denk hierbij aan het kopen van websites die misschien niet zo groot zijn, maar wel gaan over het onderwerp van je vakgebied.
Even een voorbeeldje. Een goede link kopen op een PR 5 website zal per maand al enkele tientallen euro’s kosten. Zeg 50 euro per maand. Dat is 600 euro per jaar.
Koop je een goede PR 4 website dan koop je die voor zeg 600 euro. Maar dan kun je zelf de links plaatsen naar waar je wilt en hoe je het wilt.
Zorg ervoor dat al die sites niet op een en dezelfde server staan, maar verdeel ze over verschillende hostingproviders.
Werk iedere dag wel aan je hele netwerk, of laat dat beheer eventueel over aan anderen, maar zorg dat de kracht van deze overgenomen websites in stand blijft.
Tenslotte; Kijk het gaat bij SEO linkbuilding niet om korte termijn strategieën. Je moet er tijd en energie in steken, maar als je dat doet en je werkt iedere dag een uur aan je SEO linkbuilding strategie dan kom je zeker verder!
Steffen Boskma is een bekende autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO. Hij heeft sinds 2004 vele bedrijven naar de top van Google geholpen en wordt door velen beschouwd als een van de meest ervaren en kundige SEO-specialisten in Nederland.
Met zijn diepgaande kennis van de technische aspecten van SEO en zijn jarenlange ervaring in het veld, heeft Steffen een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare en deskundige partner voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren.
Steffen heeft een passie voor het ontwikkelen van linkbuilding- en SEO-strategieën die niet alleen effectief zijn, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord.
Met zijn uitgebreide kennis en ervaring heeft Steffen vele bedrijven geholpen om hun online aanwezigheid te vergroten en hun concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten. Hij is trots op zijn vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en doelen van elke klant.
Als een autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO blijft Steffen voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche en past hij deze toe in zijn werk om klanten te helpen bij het behalen van blijvend succes.
Comments are closed.