Als laatste aangepast op 17/04/2024 door Steffen Boskma
Welke strategie kun je hanteren als het aankomt op Sociale media? In mijn vorige artikel ben ik ingegaan op sociale media marketing.
Er is een aantal voorwaarden voordat je aan de slag kunt met sociale media. Deze voorwaarden gelden voor elke vorm van social media. Van Facebook tot Twitter, van Pinterest tot Google plus.
1. Wie ben je?
Je moet in een zin kunnen vertellen wie of wat je bent. Elke vorm van sociale media vraagt in ieder geval, naast je naam, een korte omschrijving van dat wat je doet.
Dit moet je kunnen gebruiken op social media, maar ook op andere terreinen van je zakelijk leven.
2. Wie is je doelgroep
Je moet duidelijk hebben in je social media strategie wat je doelgroep is. Wie wil je benaderen, wie wil je bereiken? Dit kan een brede groep zijn van iedereen tussen de 20 en 40 jaar (zwak) tot een smalle groep, vrouwen tussen de 30 en 40 met een hooggemiddeld inkomen, zonder kinderen (sterk).
Hiermee bepaal je hoe je gaat schrijven en op welke vorm van social media je strategie toegespitst gaat worden.
3. Wat wordt er al gezegd?
Het is ook heel goed om te bekijken of er al over jou of je bedrijf wordt gesproken. Op de website socialmention.com is dit heel goed te bekijken en te onderzoeken. Je krijgt een beeld van hoe de scores zijn op jouw naam bijvoorbeeld.
Nu ga je bepalen wat je wilt bereiken. Dat doe je door een helder doel te bepalen per medium en daar je aandacht op te focussen.
Social media strategie voor Facebook
Richt je hier op een algemeen publiek, maar hou een specifieke doelgroep in gedachten als je schrijft. Zorg voor een duidelijke link met je eigen website maar plaats af en toe ook iets over anderen. Afbeeldingen vormen een extra toegevoegde waarde. Die kun je dan ook goed inzetten.
Zorg dat je artikelen worden geliked, maar ook je pagina als geheel. Wijs mensen er op dat ze op de hoogte gehouden kunnen worden van je berichten als ze dit expliciet aangeven.
Plaats ongeveer drie keer per dag een kort berichtje en een keer een wat langer bericht. Zorg regelmatig (eens per week) voor een extraatje, bijvoorbeeld een winactie.
Social media strategie voor Twitter
Twitter is een ander medium waarbij het gaat om korte, relevante berichtjes. Zorg dat je minimaal drie tot tien berichten per dag plaatst, verspreidt over de dag, dus geen vier berichten achter elkaar door. Dan is het zaak om andere twitteraars (volgers en niet-volgers) te ‘mentionen’ dat doe je door de gebruikersnaam te gebruiken met een @ ervoor.
Door anderen bij je tweets te betrekken is het interessanter om jou terug te gaan volgen. Bepaal voor jezelf ook hoeveel volgers je wilt hebben op een bepaald moment en stel daar je twitters op af.
Het zal duidelijk zijn dat het gebruik van Twitter en Facebook een intensieve activiteit is. Probeer je echt te focussen op de klant en niet dat je zelf ineens van alles zit te lezen. Dit gaat steeds ten koste van je productiviteit, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Neem gewoon een aantal vaste momenten per dag om tweets en Facebook berichten uit te laten gaan. Verbind deze eventueel met elkaar.
Natuurlijk kun je dit ook laten doen. Je kunt je dan richten op datgene waar je zelf goed in bent.
Neem contact op voor een vrijblijvend voorstel om je social media strategie tot een nieuw niveau te brengen.
Steffen Boskma is een bekende autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO. Hij heeft sinds 2004 vele bedrijven naar de top van Google geholpen en wordt door velen beschouwd als een van de meest ervaren en kundige SEO-specialisten in Nederland.
Met zijn diepgaande kennis van de technische aspecten van SEO en zijn jarenlange ervaring in het veld, heeft Steffen een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare en deskundige partner voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren.
Steffen heeft een passie voor het ontwikkelen van linkbuilding- en SEO-strategieën die niet alleen effectief zijn, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord.
Met zijn uitgebreide kennis en ervaring heeft Steffen vele bedrijven geholpen om hun online aanwezigheid te vergroten en hun concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten. Hij is trots op zijn vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en doelen van elke klant.
Als een autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO blijft Steffen voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche en past hij deze toe in zijn werk om klanten te helpen bij het behalen van blijvend succes.
Comments are closed.