Als laatste aangepast op 07/03/2024 door Steffen Boskma
Google’s SEO tools
When you get started with SEO, search engine optimization there are a number of tools you can use. These tools or tools make research into keywords, scores and other things very handy and take a lot of time off your hands. In this article I want to show you the most important SEO tools from Google. Of course they don’t call this SEO tools at Google, but you can use them for good keyword research.
Working with these tools is a profession in itself and could be elaborated in separate articles. This article is primarily intended as an introduction.
1. Google Adwords
It might be a little less obvious, but (Google Ads) gives you a wealth of information when it comes to SEO. Google is the world’s largest search engine and therefore has the best map of what people search for and where they come from and go to.
Less relevant are the prices that go with the results, but the other things can have a major influence on making a good research.
An example: Keyword Colberts.
You enter this keyword and you will get a long list of results
In the first row you can see which combinations of keywords are interesting to zoom in on further. For example jacket men, blue jacket and linen jacket. In the second row you can see how fierce the competition is in this area. In the third row you can see how much is searched for this word worldwide. In the last row you see this number, but for the Dutch market (at least in the case of this example).
You can now make search engine optimization more accurate by not targeting a broad keyword, but a more specific keyword. Although this has fewer visitors, these visitors are easier to reach because there is less competition.
Zeker als je ook nog eens gaat filteren op de hoeveelheid concurrentie. Hou echter wel in gedachten dat de resultaten gericht zijn op adverteren en niet helemaal optimaal zijn voor SEO onderzoek. Natuurlijk levert het wel de meest nauwkeurige resultaten op die er momenteel gratis beschikbaar zijn.
2. Google webmastertools
Google doet nog veel meer, ze hebben voor webmasters een aparte toolbox gemaakt. Je zult begrijpen dat deze toolbox erg veel interessante informatie kan opleveren. Deze toolbox, ‘webmasterhulpprogramma’ genaamd is specifiek voor je eigen website. Je krijgt er informatie uit die gaat over verzamelde gegevens van jouw website.
Die gegevens wordt gehaald uit wat jij aanlevert. Je zult je website dus moeten aanmelden voor de webmaster toolbox. Dit kan vanuit je eigen Google account. Klik op producten en meld je aan (of geef een zoekopdracht in Google naar ‘webmasterhulpprogramma’).
Je moet vervolgens, aan de hand van een scriptje aantonen dat de site ook daadwerkelijk jouw site is.
Daarna heb je toegang (zeker na een wat langere periode), tot heel wat interessante informatie. Bijvoorbeeld het onderdeel Verkeer > Zoekopdrachten geeft je inzicht in de zoekwoorden die bezoekers nu al gebruiken. Door deze informatie kun je pagina’s die deze zoekwoorden bevatten verbeteren en sterker maken waardoor ze hoger in de zoekresultaten zullen verschijnen (en dat is toch wat we willen).
3. Google analytics
Als derde, nog een Google product. Analytics. Dit product is naar mijn idee een must voor iedere website. Met Google analytics kun je terugvinden waar bijvoorbeeld een bezoeker op binnenkomt, maar ook waar deze weer weggaat. Het gaat hier om een zogenaamd trackpad. Wat doet een bezoeker precies? Welke woorden worden gebruikt en heeft dit effect voor de tijd die ze dan op de betreffende pagina blijven. Deze misschien wat minder voor de hand liggende SEO tool kan je antwoord geven op alle vragen die je hebt over de bezoekers.
And your visitors ultimately form the group you do it for. If a visitor enters your website with the keyword ‘linen jacket’ and it appears that this visitor only stays for 23 seconds on average and does not visit any other pages, then it is high time to take action. Not by link building, but by improving the effectiveness of your page. And that has a positive effect on your link building!
Steffen Boskma is een bekende autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO. Hij heeft sinds 2004 vele bedrijven naar de top van Google geholpen en wordt door velen beschouwd als een van de meest ervaren en kundige SEO-specialisten in Nederland.
Met zijn diepgaande kennis van de technische aspecten van SEO en zijn jarenlange ervaring in het veld, heeft Steffen een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare en deskundige partner voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren.
Steffen heeft een passie voor het ontwikkelen van linkbuilding- en SEO-strategieën die niet alleen effectief zijn, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord.
Met zijn uitgebreide kennis en ervaring heeft Steffen vele bedrijven geholpen om hun online aanwezigheid te vergroten en hun concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten. Hij is trots op zijn vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en doelen van elke klant.
Als een autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO blijft Steffen voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche en past hij deze toe in zijn werk om klanten te helpen bij het behalen van blijvend succes.
Comments are closed.