Als laatste aangepast op 19/03/2024 door Steffen Boskma
Wat werkt er nu wel en wat werkt er totaal niet in de wereld van de linkbuilding? De Linkbuilder heeft een top 5 gemaakt van bruikbare linkbuilding tips.
Om je website vindbaar te krijgen in de zoekmachines en dan hebben we het in Nederland vooral over Google ontkom je niet aan goede linkbuilding voor je website. De tijd waarin je alleen met SEO optimalisatie topposities kon krijgen behoren tegenwoordig tot het verleden aangezien teveel mensen dit nu doen. Daarnaast bestaat het internet nu al dusdanig lang dat er genoeg websites goed ranken op hun leeftijd.
We zijn begonnen met het checken van onze eigen links en de links van onze directe concurrenten, we gebruikten hiervoor de (betaalde) software van Seoprofiler.com. Met deze software heb je toegang tot heel veel informatie, zo houdt het programma jouw links bij en registreert het ook als er nieuwe links bijkomen en dat doet het ook bij je concurrenten.
Linkbuilding Tip 1
Gebruik linkbuilding software, gratis of betaald om de links op het internet naar jouw website te vinden. Neem contact op met de eigenaar van de site waar de link staat en vraag of de linknaam (anchor) van de link het juiste zoekwoord kan krijgen. Op deze manier krijgt jouw site kracht op de juiste zoekwoorden waarmee jij gevonden wilt worden in Google.
Dit lijkt een voor de hand liggende tip maar wordt bij heel veel webmasters nog niet toegepast. Wat ook vergeten wordt is dat dit vaak de sterkste links naar de website zijn omdat ze al een langere periode bestaan.
Linkbuilding Tip 2
Met de software van SEOprofiler is het mogelijk om zogenaamde hub-sites te vinden. Bij het invoeren van een aantal van uw concurrenten bekijkt de linkbuilding tool bij welke websites jouw concurrenten een link hebben staan op de website. Het is makkelijk om sites te vinden waar jij dan ook een link kan plaatsen. Aangezien jouw concurrenten ook geplaatst zijn ben je waarschijnlijk een goede aanvulling op het aanbod.
Linkbuilding Tip 3
Veel websites plaatsen alleen een link op het moment al jij een link terugplaatst. Nu heeft Google het fenomeen van heen en weer linken aangepakt en die links minder waardevol gemaakt. Link van A naar B en weer terug. Een goede oplossing hiervoor is als jij een 2e website beheert, bijvoorbeeld een startpagina waar je de teruglink zou kunnen plaatsen, hierdoor wordt de link naar jouw website toe zelfs nog sterker. Jij plaatst een link van website 1 naar website 2 en Website 2 linkt naar website 3 waarin website 3 jouw site is waar het om gaat.
Linkbuilding Tip 4
Tegenwoordig is het belangrijk dat links naar jouw website toe ook onderwerp gerelateerd zijn. Een goede manier om deze links te vergaren is om gebruik te maken van de tool van http://raventools.com met deze tool die $99 per maand kost kun je zoeken op een zoekwoord, stel je verkoopt kleding in jouw webshop. Dan kun je o.a. bij de “sitefinder” zoeken op bijvoorbeeld “jassen” Raventools genereert dat een rapport van maximaal 1000 sites die gerelateerd zijn aan jassen. Die lijst kun je vervolgens rangschikken op authority of de mozrank van de site. Op die manier heb je een bijna oneindige lijst van suggesties waar jij een link zou kunnen plaatsen. Dit is een zeer krachtige tool die je rankings zeker een boost kunnen geven als je aan de slag gaat met linkbuilding.
Linkbuilding Tip 5
Volgens Google is het kopen van links verboden en De Linkbuilder maakt ook alleen gebruik van white-hat linkbuilding technieken. Toch zijn er een aantal opties die je zou kunnen overwegen. Op het moment dat jij aan sponsoring doet aan een schoolevenement of een sportclub kun je hier altijd een link naar jouw website voor terug vragen. Links vanaf openbare instellingen zijn vaak zeer waardevol omdat de sites sterk zijn en er weinig uitgaande links te vinden zijn. Goede doelen zijn ook een optie waarbij je een link terug vraagt voor de bijdrage die je levert, ook hier geldt dat de websites van goede doelen vaak sterke websites zijn die een hoge trustrank hebben.
Heb je zelf nog goede tools of tips voor linkbuilding, schroom dan niet om ze hier te delen want kennis = macht maar kennis delen = kracht!
Steffen Boskma is een bekende autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO. Hij heeft sinds 2004 vele bedrijven naar de top van Google geholpen en wordt door velen beschouwd als een van de meest ervaren en kundige SEO-specialisten in Nederland.
Met zijn diepgaande kennis van de technische aspecten van SEO en zijn jarenlange ervaring in het veld, heeft Steffen een sterke reputatie opgebouwd als een betrouwbare en deskundige partner voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren.
Steffen heeft een passie voor het ontwikkelen van linkbuilding- en SEO-strategieën die niet alleen effectief zijn, maar ook duurzaam en ethisch verantwoord.
Met zijn uitgebreide kennis en ervaring heeft Steffen vele bedrijven geholpen om hun online aanwezigheid te vergroten en hun concurrenten te overtreffen in de zoekresultaten. Hij is trots op zijn vermogen om op maat gemaakte oplossingen te bieden die specifiek zijn afgestemd op de unieke behoeften en doelen van elke klant.
Als een autoriteit op het gebied van linkbuilding en SEO blijft Steffen voortdurend op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche en past hij deze toe in zijn werk om klanten te helpen bij het behalen van blijvend succes.